فرهنگ ,داشته ,جامعه ,زندگی ,داشته باشد

«مد» و «مدگرایی» صرفاً در پوشش افراد خودنمایی نمی كند بلكه تمامی شئونات زندگی را در بر می گیرد و در دكوراسیون، وسایل منزل، آرایش صورت و مو، طرز حرف زدن و حركات، نوع تفریح و ورزش كردن ، جراحی های زیبایی، ماشین های مدل بالا، خانه های ویلایی در بالاترین نقطه شهر و نظایر آن جلوه گری می كند.

 
مدگرایی

آنچه بیش از دیگر مظاهر «مد» به چشم می آید  مد و لباس است. اصولاً این پدیده در همه سنین وجود دارد امّا در بین جوانان به خصوص در بین زنان به دلیل علاقه ی وافر ایشان به نمایش و خودآرایی بیشتر دیده می شود. جوان چون به مرحله جدیدی از زندگی وارد می شود به دنبال اثبات شخصیت است و همین خصیصه مهمترین علت گرایش وی به مد گرایی محسوب می شود. البته دلایل متعدد دیگری در این مسأله دخیل هستند:
1. میل به نوگرایی و تنوع طلبی 2. استقلال طلبی 3. به روز بودن و كم نیاوردن در برابر همسالان (همانند سازی) 4. میل به هویت های جدید 5. رقابت و چشم و هم چشمی 6. زیبا و متفاوت بودن و غیره، بهر حال وجود این ظرفیت و تمایلات در میان جوانان، فرصتی طلایی برای دست اندركاران صنعت نساجی و پوشاك كشور است تا به ارائه الگوهای پوشش زیبا براساس فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی بپردازند. اشاعه فرهنگ مدرنیته و نفوذ آن در اعماق نهادهای جامعه موجب گردیده فرهنگ سنتی و فرهنگ متجدد مقابل هم قرار گیرند. این تقابل به تضاد میان اجتماع و خانواده دامن زده است. بطوری كه با گسترش پر شتاب شبكه های ارتباطی و تمایل فزاینده بشر برای دستیابی به زندگی همسو با این حركت و توسعه ؛ در اپیدمی مد و رفع موانع پیش پای آن، سهم عمده ای داشته است. از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران اجتماعی، مد نه خوب است نه بد، چرا كه اگر با شاخصه های ارزشی جامعه همخوانی داشته باشد بد نیست اما چنانچه از چارچوب معیارها و ضوابط جامعه خارج شده و از رسانه های بیگانه و معاند الگو بگیرد به هیچ وجه مناسب نبوده و چه بسا تبعات  بسیار منفی به دنبال داشته باشد.

منبع اصلی مطلب : مهدی عامری
برچسب ها : فرهنگ ,داشته ,جامعه ,زندگی ,داشته باشد
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

آینا گروه : تهران،پایتخت مدگرایی در جهان